Proefjes

Wat kun je het beste eten voordat je gaat sporten?

Wat kun je het beste eten voordat je gaat sporten?

Moet je nu juist wel of niet eten voor het sporten? Wat kun je het beste eten voordat je gaat sporten?

Wel of juist niet eten voor het sporten?

Een aantal jaar geleden was ik mij minder bewust van goede voeding. Ik ging sporten zonder goed te eten, waardoor ik soms licht in mijn hoofd werd, ik eerder stopte of de oefeningen minder intensief deed. Sinds een aantal jaar ben ik gezonder gaan eten en hou ik ook rekening met wat ik eet om goed te kunnen sporten.

Wat kun je het beste eten voordat je gaat sporten?
Wat kun je het beste eten voordat je gaat sporten?

Ochtend – # 1. Fruit smoothie

In het weekend doe ik vaak in de ochtend bodypump of RPM. Ik neem ongeveer een uur voordat mijn work-out begint een gezonde smoothie. Fruit kan je lichaam snel verteren. Je lichaam neemt een smoothie dus snel op en dit zorgt voor energie tijdens je work-out.

Ochtend – #2. Havermout

Voordeel van havermout t.o.v. brood: Havermout wordt langzaam opgenomen door je lichaam. Als ik meer tijd heb, neem ik graag een bakje havermoutpap of maak ik een havermoutpudding. Ideaal vind ik om havermout ongeveer twee uur voor het sporten te eten, zodat ik geen steken krijg en de energie uit havermout tijdens het sporten optimaal gebruik.

Middag – #3. Gezonde lunch

Ik ben gek op salades! Als ik weet dat ik aan het einde van de dag ga sporten, eet ik liever iets met koolhydraten, zodat ik alles uit mijn work-out kan halen. Koolhydraten worden vaak gezien als iets slechts. Ik haal koolhydraten bijvoorbeeld uit een lekkere linzensalade met groenten.

Middag – #4. Mijn snack top 3

* Noten rozijnen mix
Een handje noten bevat veel voedingstoffen, waardoor je er niet veel van hoeft te eten. Ik neem dit ongeveer een uur tot een halfuur voordat ik begin met sporten. In rozijnen zit kalium, dit helpt uitdroging te voorkomen en kramp tegen te gaan.

* Banaan
Een snelle hap en makkelijk verteerbaar: een banaan! Ik neem dit vaak als ik direct uit mijn werk ga sporten.

* Koffie
Wist je dat het drinken van één kop koffie, een uur voordat je gaat te sporten, je uithoudingsvermogen verbeterd? Koffie verminderd de pijngevoeligheid, waardoor je makkelijk je grenzen verlegd.

Avond – #5. Zalm met sesamzaadjes en sojasaus

Na het sporten heeft je lichaam voeding nodig om te herstellen. Op deze manier kan je lichaam spieren opbouwen. Het opbouwen van spieren is eigenlijk niks minder dan beschadigd weefsel herstellen. Je lichaam heeft o.a. eiwitten en vitamine D nodig. Dit vind je in een stukje zalm. Mijn favoriete bereiding? Zalm met sesamzaadjes en sojasaus!

Geef een reactie